ای پارک
ای پارک

ای پارک

Epark

بررسی اثربخشی برنامه اصلاح عزت نفس ضمنی بر افزایش عزت نفس ضمنی و کاهش ترس از ارزیابی منفی ضمنی


بررسی اثربخشی برنامه اصلاح عزت نفس ضمنی بر افزایش عزت نفس ضمنی و کاهش ترس از ارزیابی منفی ضمنی در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی، رایج‌ترین اختلال اضطرابی و سومین اختلال شایع روان‌پزشکی به حساب می‌آید

دانلود بررسی اثربخشی برنامه اصلاح عزت نفس ضمنی بر افزایش عزت نفس ضمنی و کاهش ترس از ارزیابی منفی ضمنی در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی
عزت نفس ضمنی
ترس از ارزیابی منفی ضمنی
 IAT
شرطی‌سازی ارزشی زیرآستانه‌ای
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 334 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 148

اختلال اضطراب اجتماعی، رایج‌ترین اختلال اضطرابی و سومین اختلال شایع روان‌پزشکی به حساب می‌آید. امروزه پژوهش‌های بالینی در حوزه بررسی سازوکارهای زیربنایی اضطراب اجتماعی به منظور دستیابی به درمان‌های موثر به خصوص درمان‌های شناختی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تداعی‌های خودکار منفی نسبت به خود داشته و به دنبال آن انتظار مورد ارزیابی منفی قرار گرفتن از جانب دیگران را دارند. در واقع عزت نفس ضمنی آن‌ها پایین و ترس از ارزیابی منفی ضمنی‌شان بالاست. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش شرطی‌سازی ارزشی زیرآستانه‌ای بر افزایش عزت نفس ضمنی و کاهش ترس از ارزیابی منفی ضمنی و ارزیابی اثربخشی این روش بر کاهش سطح اضطراب اجتماعی، از بین رفتن اختلال و عزت نفس آشکار در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است. در این پژوهش دو گروه از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی که در هر گروه 20 نفر به طور تصادفی گمارده شده بودند، قرار گرفتند. در ابتدا هر دو گروه پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی کانور، اضطراب اجتماعی لیبوویتز، عزت نفس روزنبرگ و افسردگی بک را تکمیل کرده، سپس با استفاده از آمایه رایانه‌ای IAT نمره عزت نفس ضمنی و ترس از ارزیابی منفی ضمنی‌شان مورد سنجش واقع شد. در مرحله بعد مداخله شرطی‌سازی ارزشی زیرآستانه‌ای به مدت 3 روز نامتوالی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. تمام این مراحل برای گروه کنترل نیز با اجرای مداخله شرطی‌سازی ارزشی زیرآستانه‌ای با محرک خنثی انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که شرطی‌سازی ارزشی زیرآستانه‌ای منجر به افزایش عزت نفس ضمنی و کاهش ترس از ارزیابی منفی ضمنی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شد. همچنین سطح اضطراب اجتماعی این افراد کاهش پیدا کرد ولی تغییر قابل توجهی در کل اختلال اضطراب اجتماعی و عزت نفس آشکار آن‌ها مشاهده نشد.

 

کلید واژه: اختلال اضطراب اجتماعی، عزت نفس ضمنی، ترس از ارزیابی منفی ضمنی، IAT، شرطی‌سازی ارزشی زیرآستانه‌ای

 فهرست مطالب

عنوان صفحه

 فصل اول: مقدمه

1-1-مقدمه  2

1-2- بیان مساله  4

1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش 7

1-4- اهداف پژوهش 10

1-5- تعریف مفهومی اصطلاحات و متغیرها 10

1-5-1- اختلال اضطراب اجتماعی 10

1-5-2- عزت نفس ضمنی 10

1-5-3- ترس از ارزیابی منفی ضمنی11

1-5-4-تداعی‌های ضمنی 11

1-5-6- عزت نفس  12

1-5-7-شرطی سازی ارزشی12

1-5-8- برنامه شرطی سازی ارزشی زیر آستانه‌ای 13

1-6- تعریف عملیاتی متغیرها 13

1-6-1- اختلال اضطراب اجتماعی 13

1-6-2- عزت نفس ضمنی 13

1-6-3- ترس از ارزیابی منفی ضمنی 14

1-6-4- عزت نفس آشکار 14

 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه

2-1- مبانی نظری  16

2-1-1-اختلال اضطراب اجتماعی 16

2-1-1-1-شیوع اختلال اضطراب اجتماعی 17

2-1-1-2-تفاوت‌های جنسیتی در اضطراب اجتماعی  18

2-1-1-3-سبب شناسی 19

2-1-1-3-1- تبیین‌های روان پویشی 19

2-1-1-3-2- تبیین‌های انسانی نگر و هستی نگر 19

2-1-1-3-3- تبیین‌های رفتاری 19

2-1-1-3-4- تبیین‌های شناختی 20

2-1-1-3-4-1- الگوی طرحواره‌ای بک 20

2-1-1-3-4-2- مدل کلارک و ولز (1995)  22

2-1-1-3-4-3- مدل راپی و هیمبرگ(1995)  23

2-1-1-3-4-4- مدل هافمن و بارلو (2002) 24

2-1-1-3-4-5- تبیین‌های مبتنی بر عوامل فرهنگی- اجتماعی 25

2-1-1-3-4-6- تبیین‌های زیستی 26

2-1-1-3-4-7- مدل کیمبرل (2008) 27

2-1-1-3-4-8- نظریه تکاملی اضطراب اجتماعی گیلبرت 28

2-1-1-3-4-9- مدل راپی و اسپنس (2004)  28

2-1-1-4- راهبردهای درمانی اضطراب اجتماعی 31

2-1-1-4-1-دارودرمانی 32

2-1-1-4-2-روان درمانی 33

2-1-1-4-2-1- رفتاردرمانی 33

2-1-1-4-2-1-1- حساسیت زدایی تدریجی 33

2-1-1-4-2-1-2- مواجهه درمانی 34

2-1-1-4-2-1-3- آموزش مهارت­های اجتماعی 34

2-1-1-4-2-2- شناخت درمانی 35

2-1-1-5-همایندی  37

2-1-1-6-مقایسه با دیگر سازه ها 38

2-1-1-6-1- اختلال اضطراب اجتماعی و کم‌رویی  38

2-1-1-6-2- اختلال اضطراب اجتماعی و آگورافوبیا 39

2-1-1-6-3- اختلال اضطراب اجتماعی و اضطراب طبیعی 40

2-1-1-6-4- اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال شخصیت اجتنابی41

2-1-2-عزت نفس 44

2-1-2-1-نظریاتی در باب نگرش خود 44

2-1-2-1-1- دسترس‌پذیری و نیروی تداعی 44

2-1-2-1-2- دیدگاه دسترس پذیری نگرش 45

عنوان صفحه

 2-1-2-1-3- الگوی MODE فازیو 46

2-1-2-1-4- یادگیری تداعی‌گرایانه 46

2-1-3- آستانه‌ها  47

2-1-3-1- ادراک زیر آستانه‌ای 48

2-1-3-2- اثرات ادراک زیرآستانه‌ای 49

2-1-3-2-1- همبسته‌های عصبی 50

2-1-3-2-2- اثرات هیجانی و ارزشی 50

2-1-3-2-3- اثرات معنایی پایه 50

2-1-3-2-4- قضاوت‌های اجتماعی 51

2-1-3-2-5- رفتار  51

2-1-4- فرایندهای ضمنی 52

2-1-5- شرطی سازی ارزشی 53

2-1-5-1- شرطی‌سازی ارزشی و شرطی‌سازی پاولفی 55

2-1-5-2- شباهت‌های شرطی‌سازی ارزشی (EC) و شرطی‌سازی پاولفی (PC) 56

2-1-5-5- رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی 60

2-1-5-5-1- دیدگاه انتسابی 60

2-1-5-5-2- دیدگاه کل‌گرایانه 61

2-1-5-5-3- دیدگاه اسناد نادرست ضمنی 61

2-1-5-5-4- دیدگاه طبقه‌بندی مفهومی 62

2-1-5-5-6- دیدگاه گزاره‌ای 63

2-1-5-6- کاربردهای شرطی سازی ارزشی64

2-2- پیشینه عملی  65

2-3- سوالات پژوهش 78

 فصل سوم: روش پژوهش

3-1- نوع پژوهش  80

3-2-جامعه آماری  80

3-3- نمونه و روش نمونه‌گیری 80

3-4- ابزار پژوهش  81

 3-4-1- پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز (LSAS)  81

3-4-2- پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) 82

3-4-3- مقیاس عزت نفس روزنبرگ 83

3-4-4-پرسشنامه افسردگی بک 84

3-4-5- آزمون تداعی ضمنی (IAT) 85

3-4-5- 1- ساخت آزمون سنجش عزت نفس ضمنی (IAT) 85

3-4-5- 2- ساخت آزمون سنجش ترس از ارزیابی منفی ضمنی (IAT) 87

3-4-6- برنامه آموزش شرطی سازی ارزشی زیر آستانه‌ای 87

3-5- روش اجرا  88

3-6- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات 89

 فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

4-1-آماره‌های توصیفی مربوط به متغیرهای جمعیت‌شناختی 91

4-2- تحلیل توصیفی داده‌ها 93

4-3- تحلیل استنباطی داده‌ها 96

4-3-1- سوال اول  98

4-3-2- سوال دوم  99

4-3-3- سوال سوم  100

4-3-4- سوال چهارم 100

4-3-5- سوال پنجم 101

4-3-6- سوال ششم  102

 فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

5-1- بحث و نتیجه‌گیری در مورد سوال اول پژوهش  104

5-2- بحث و نتیجه‌گیری در مورد سوال دوم پژوهش  106

5-3- بحث و نتیجه‌گیری در مورد سوال سوم پژوهش  108

5-4- بحث و نتیجه‌گیری در مورد سوال چهارم پژوهش  109

5-5- بحث و نتیجه‌گیری در مورد سوال پنجم پژوهش  110

5-6- بحث و نتیجه‌گیری در مورد سوال ششم پژوهش  111

 5-7- یکپارچه‌نگری پژوهش 113

5-8- کاربردهای نظری پژوهش 113

5-9- کاربردهای عملی پژوهش 114

5-10- محدودیت‌های پژوهش 114

5-11- پیشنهادهای پژوهش 15

5-11-1- پیشنهادهای کاربردی 115

5-11-2- پیشنهادهای پژوهشی 115

 فهرست منابع و مآخذ

منابع فارسی  116

منابع انگلیسی  120

 پیوست‌ها

برگه اطلاعات و رضایت نامه پژوهش131

پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ132

پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز133

پرسشنامه اضطراب اجتماعی SPIN 135

پرسشنامه افسردگی بک 136

اسلایدهای مرتبط با آزمون عزت نفس ضمنی139

اسلایدهای مرتبط با آزمون ترس از ارزیابی منفی ضمنی 140

 فهرست جدول‌ها

عنوان صفحه

 جدول 4-1- میانگین و انحراف استاندارد سن در دو گروه آزمایش و کنترل91

جدول4-2- میانگینو انحراف استاندارد تحصیلات در دو گروه آزمایش و کنترل92

جدول4-3- داده‌های توزیع فراوانی وضعیت تاهل در گروه آزمایش 92

جدول4-4- داده‌های توزیع فراوانی وضعیت تاهل در گروه کنترل 93

جدول 4-5- داده‌های توصیفی متغیر نمره عزت نفس ضمنی 93

جدول4-6-داده‌های توصیفی متغیر ترس از ارزیابی منفی ضمنی 94

جدول4-7- داده‌های توصیفی اضطراب اجتماعی94

جدول4-8-داده‌های توصیفی متغیر اضطراب اجتماعی لیبوویتز95

جدول4-9- داده‌های توصیفی متغیر عزت نفس آشکار (روزنبرگ) میانگین 95

جدول4-10- آزمونtمستقل متغیر سن 96

جدول 4-11- آزمونtمستقل متغیر اضطراب اجتماعی  96

جدول 4-12- آزمونtمستقل متغیر اضطراب اجتماعی (لیبوویتز) 96

جدول4-13- آزمونtمستقل متغیر عزت نفس آشکار (روزنبرگ) 97

جدول 4-14- آزمونtمستقل متغیر عزت نفس ضمنی 97

جدول4-15- آزمونtمستقل متغیر ترس از ارزیابی منفی ضمنی 97

جدول4-16- تحلیل کوواریانس یک راهه متغیر عزت نفس ضمنی 98

جدول4-17- تحلیل کوواریانس یک راهه متغیر ترس از ارزیابی منفی ضمنی 99

جدول4-18- تحلیل کوواریانس یک راهه متغیر اضطراب اجتماعی 100

جدول4-19- تحلیل کوواریانس یک راهه متغیر سطح اضطراب اجتماعی 101

جدول4-20- تحلیل کوواریانس یک راهه متغیر عزت نفس آشکار (روزنبرگ) 102

جدول4-21- همبستگی عزت نفس آشکار (روزنبرگ) و عزت نفس ضمنی 102

دانلود بررسی اثربخشی برنامه اصلاح عزت نفس ضمنی بر افزایش عزت نفس ضمنی و کاهش ترس از ارزیابی منفی ضمنی در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی

نحوه بررسی و ترسیم نمودارهای PFI در دیوارهای برشی فولادی


نحوه بررسی و ترسیم نمودارهای PFI در دیوارهای برشی فولادی

نحوه بررسی و ترسیم نمودارهای PFI در دیوارهای برشی فولادی

دانلود نحوه بررسی و ترسیم نمودارهای PFI در دیوارهای برشی فولادی

نمودارهای PFI
دیوار برشی فولادی
دسته بندی عمران
فرمت فایل docx
حجم فایل 268 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 6

نحوه بررسی و ترسیم نمودارهای PFI در دیوارهای برشی فولادی

دانلود نحوه بررسی و ترسیم نمودارهای PFI در دیوارهای برشی فولادی

دانلود مقیاس اضطراب و افسردگی هاسپیتالDownload the hospital anxiety and depression scale


مقیاس اضطراب و افسردگی هاسپیتال
Download the hospital anxiety and depression scale

مقیاس اضطراب و افسردگی هاسپیتال

دانلود مقیاس اضطراب و افسردگی هاسپیتال

مقیاس اضطراب و افسردگی هاسپیتال
 اضطراب و افسردگی هاسپیتال
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 10 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 4

مقیاس اضطراب و افسردگی هاسپیتال

مقیاس اضطراب وافسردگی هاسپیتال توسط  زیگمون و اسنایت (1983) طراحی شده است. این سیاهۀ گزینشی چهار مادهای برای سنجش تغییرات خلقی ، بویژه حالات اضطراب و افسردگی ، طراحی شده است . دراین مقیاس هفت پرسش در ارتباط با نشانه های اضطراب ( پرسش های 12،9،8،5،4،1 و 13) و هفت پرسش پیرامون نشانه های افسردگی ( پرسش های 11،10،7،6،3،2 و14) وجود دارد. این پرسشنامه برمبنای یک مقیاس چهار نمرهای (2،1،0و3) نمره گذاری می شود . مؤلفان نمره11 را به عنوان نقطه برش پیشنهاد می کنندکه نمره های بالاتر از آن ازاهمیت بالینی برخوردارند .نمره های بالا در مقیاس افسردگی بیانگر آن است که غیر از شیوه های مقابله با اضطراب ، روش های درمانی دیگری نیز بایددر نظرگرفته شوند.

 


Hospital Anxiety and Depressin Scale -[1]

Zigmond & Snaith-[2]  

Screening inventory-[3]  

دانلود مقیاس اضطراب و افسردگی هاسپیتال

دانلود مبانی نظری تعاریف، انواع و طبقه بندی و دیدگاههای افسردگی


مبانی نظری تعاریف، انواع و طبقه بندی و دیدگاههای افسردگی

ادبیات نظری تحقیق تعاریف،انواع وطبقه بندی ودیدگاههای افسردگی

دانلود مبانی نظری تعاریف، انواع و طبقه بندی و دیدگاههای افسردگی

ادبیات نظری تحقیق تعاریف انواع و طبقه بندی و دیدگاههای افسردگی
مبانی نظری تعاریف انواع و طبقه بندی و دیدگاههای افسردگی
مبانی نظری افسردگی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

خلاصه ای از کار:

تعاریف افسردگی :                                                          

با توجه به اینکه موضوع تحقیق در مورد افسردگی می باشد لذا اشاره به مجموعه ای از تعاریف افسردگی لهذا به مجموعه ای از تعاریف افسردگی در ذیل اشاره می شود .

افسردگی از نظر پزشکی عبارت است از کاهش یافتن نیرو و فعالیت جسمانی و روانی به سبب آزردگی و انزوا ، افسردگی را اضطراب ثانوی نیز مینامند (مرات، 1385).

.....................

طبقه بندی انواع افسردگی :

از نظر تاریخی اختلاف نظر در مورد طبقه بندی افسردگی در آغاز این محور بود که آیا افسردگی یک  بیماری است . ( دیدگاه وحدت گرا ) و یا در واقع چند نوع بیماری است ( دیدگاه کثرت گرا ) کریپلین در سال 1896 با تفکیک جنونهای فونسکیونل به دو گروه جنون جوانی و مانیک دپرسیو ، سهم خود را در روانپزشکی ادا کرد و مانی کوز یا جنون جوانی را مزمن و بدون دوره های بهبود بوده و عاقبت  نیکی نداشته تلقی کرد . اما مانیک و دپرسیو بر خلاف آن به جنون جوانی تبدیل نمی شد ( فیش ، 1384).

علائم افسردگی :

علائم بالینی در افسردگیهای خفیف : فرد تا حدی غمگین و مضطرب است و نسبت  به مسائل زندگی ، بی علاقگی و بی تفاوتی مشهودی از خود نشان میدهد . همواره احساس گناه و بی حوصلگی می کند حرفهایش یکنواخت

بررسی نظریه های مربوط به افسردگی  و سبب شناسی آن :

در این قسمت از پژوهش  به بررسی برخی از نظریه های مربوط به سبب شناسی افسردگی خواهد شد . گرچه نظریه های مختلفی در رابطه اختلالات عاطفی و اتیولوژی این اختلالات و همچنین نشانه ها و تشخیص و درمان انها وجود دارد ولی در اینجا فقط به چند نمونه مهم اشاره می شود :

الف: دیدگاه زیست شناسی پیش فرضهای نظریه زیست شناسی این ا ست که عادت افسردگی یا در ژنها نهفته است که از  طریق توارث از والدین به فرزندان منتقل می..........

.............

دیدگاه روان پویایی:

مطالعات روان شناختی درباره افسردگی با زیکموند فروید و کارل آبراهام شروع گردید هر دو در مقالات جداگانه خود درباره  افسردگی ، اختلال را بعنوان یک واکنش پیچیده نسبت به از دست دادن   چیزی توصیف تمایلات جنسی ، عامل ذکر کرده بود ( آزاد ، 1382).

...............

دیدگاه یادگیری :

نظریه پردازان یادگیری معتقدند که اختلالات روانی بطور کلی نتیجه آموختن پاسخهای ناکافی برای روشن

............

رویکرد تقویت:

افراد به این علت افسرده می شوند که محیط اجتماعی آنها ، تقویت مثبت فراهم نمی آورد مثلاً مرگ یکی از عزیزان ،

...........

دیدگاه های شناختی :

رویکرد شناختنی بر دیدگاه  افراد درباره خود و جهان اطراف خود تاکید دارند بر اعمال افراد . بر طبق  یکی از نظرهای شناختنی در افراد مستعد افسردگی این نگرش کلی پرورش یافته که خودشان را از یک دیدگاه منفی و انتقاد آمیز   بنگرند ( هاناسینکال ، 1381).

..........

- دیدگاه های شناختی « بک »درباره افسردگی :

آرون بک ، معتقد است که افراد افسرده  به این دلیل افسرده اند که در روش تفکرشان خطا می کنند یا به راه مبالغه می روند

..........

علل افسردگی :

اگر چه با توجه به موضوع تحقیق نیازی  به بررسی علل افسردگی دیده نمی شود  ولی برای تکمیل مباحث دیگر بطور خیلی خلاصه علل افسردگی در ذ یل آورده شده ا ست :

علل ژنتیکی : علل

..........

شیوع افسردگی :

زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند در واقع نسبت افسردگی در زنان دو برابر مردان است . این اختلاف افسردگی در میان دو جنس در مواردی که افسردگی بعنوان اثرات بالینی بیماران مورد درمان ، بررسی  اجتماعی افرادی

..............

 

دانلود مبانی نظری تعاریف، انواع و طبقه بندی و دیدگاههای افسردگی